Om förskolan

Ramsta förskola är en kommunal förskola i Uppsala kommun som ligger 12 kilometer väster om Uppsala i ett villaområde där skolan och kyrkan ligger intill. Vi har funnits här sedan år 2000, och öppnade upp vår nybyggda förskola 2018. Precis bredvid ligger Ramsta skola, där många av våra barn börjar i förskoleklass. Förskolan ligger med skogen som närmsta granne och med fält, hagar och landsbygdens djur som ett naturligt inslag.

Våra lokaler
Förskolan är indelad i tre block som heter Nyfikenheten, Äventyret och Fantasin. Nyfikenheten har barn mellan 1–3 år, Äventyret och Fantasin har barn mellan 2–5 år. Varje block har en stor ateljé och fyra mindre rum som ger barnen möjligheter att vistas i mindre sammanhang. Lokalerna är rymliga och ljusa, med många härliga burspråk att krypa upp och leka i eller läsa sagor. Våra lärmiljöer ger oss fantastiska möjligheter för kreativitet och undervisning. Det ska vara spännande och utmanande att komma in i varje rum!
Torget är ett gemensamt rum som är tillgänglig för alla och där vi kan mötas i planerade och spontana aktiviteter. Här finns utrymme att umgås mellan våra block, liten som stor. Några exempel på inbokade aktiviteter är när vi bjuder in danspedagoger och konstnärer eller barnens egen melodifestival och karnevalståg. Till jul doftar det pepparkaksbak här!

Vår gård
Vår förskola har en stor utegård som är kuperad och indelad i olika lek- och lärmiljöer. Miljöerna ger barnen variationer och utmaningar som lockar till rörelse, kreativitet och upptäckarglädje. Förskolan gränsar till skogen och vi använder självklart vår närhet till naturen i vår undervisning och i vår lek.

Vår konst
I samband med att vår nya förskola byggdes var vi med i en stor konstsatsning. Resultatet är att vi fick flera konstverk, tavlor och skulpturer i vår miljö, både ute och inne. Konsten är utvald och framtagen tillsammans med konstnären Erik Hedman och kulturförvaltningen, och speglar vårt arbete med mångfald, berättelser och närheten till både skogen och djuren.

Se bilder från vår förskola här

Här kan du se en film om vår konst  och höra konstnären berätta själv

Förskolans styrdokument
Alla förskolor i Sverige styrs i huvudsak av två dokument: skollagen och förskolans läroplan. Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektor och förskollärare har.