Verksamhet och pedagogik

Vi strävar efter att med en förankrad kunskapssyn och en gemensamt utformad pedagogisk idé skapa en verksamhet som är trygg, rolig och lärorik för såväl barn, föräldrar och personal.

Inspirerande lärmiljöer
Vår pedagogiska verksamhet och miljö präglas av upplevelser som sätter fart på barnens nyfikenhet, fantasi, lek och utforskande. I Kojlandet kan barnen gå på upptäcktsfärd och inspireras till spännande rollekar. Gårdens gångar slingrar sig fram genom buskar och planteringar med träd och smultron. Om vi har tur så regnar det, och då erbjuder vår gård böljande kullerstenskanaler där regnvattnets porlande kan inspirera till olika former av vattenlek. Inne på våra block värnar vi om barnens behov av fri och ostörd lek. Vi stimulerar barnens utveckling genom att ta vara på deras intressen, fantasi och behov samt anpassar våra lekmiljöer. Vi erbjuder barnen skapande i våra ateljéer, rum för rollek och kojbyggen, bygg- och konstruktionslek, ljusrum för utforskande av skuggor och experiment samt drama och lek i sagans värld.

Hållbar utveckling
Vi har i många år arbetat med Hållbar utveckling som ett övergripande fokus. Med ett utforskande arbetssätt väcker vi barnens intresse för de tre aspekterna miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Målet är att barnen ska lämna förskolan med en förståelse för att små förändringar har betydelse och att våra val och handlingar gör skillnad för oss och vår omvärld.

Projekterande arbetssätt
Vår verksamhet har ett projekterande arbetssätt – ett demokratiskt arbetssätt där vi utgår från barnens frågor, hypoteser och erfarenheter och låter dessa driva temat framåt. Exempel på ett projekt kan vara att en igelkott flyttar in på förskolan. Hur ska vi göra för att igelkotten ska trivas? Hur ska den bo? Hur kan den få kompisar? Våra pedagoger är lyssnande och reflekterande, ställer nyfikna frågor och framför allt är vi närvarande med barnen.

Uppdaterad: