Så går en introduktion till hos oss

Välkommen till ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­Ramsta förskola!
”Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande. Den ska vara rolig, trygg och lärorik för alla barn.” (Ur Läroplan för förskolan Lpfö 18)

Under inskolningen deltar du tillsammans med ditt barn i förskolans aktiviteter. Introduktionen syftar till att både du och ditt barn ska känna er trygga genom att ni tillsammans lär känna verksamheten, andra barn och oss pedagoger.

Under introduktionen är du ett stöd för ditt barn i att upptäcka miljöer och material, prova på och ta kontakt med andra barn och pedagoger. Om barnet går iväg för att undersöka något på egen hand så låt barnet gå. Vid omvårdnadssituationer som t.ex. av- och påklädning, blöjbyten/toalettbesök, lunch och vila hjälper du ditt barn, såvida inte barnet aktivt visar att han/hon vill att pedagogen ska hjälpa till.

När det är dags att lämna barnet en stund kommer vi tillsammans överens om det. I början stannar du kvar på förskolan eller i dess närhet så att du snabbt kan komma tillbaka om ditt barn behöver dig. Lite längre in i introduktionen kan du lämna förskolan men måste finnas tillgänglig så att vi kan nå dig om du behövs.

Hur många dagar introduktionen tar, ser olika ut och avgörs i samråd med dig. Men en typisk inskolning för de yngsta barnen ser ut så här:

·         Dag 1-2: 9.00-10.30 En vårdnadshavare kommer med sitt barn och  stannar 1,5 tim.

·         Dag 3: 9.00-11.30 Vårdnadshavaren lämnar, barnet äter mat.

·         Dag 4-5 och andra veckan: 9.00-13.30 Vårdnadshavaren lämnar, barnet äter mat och sover. Du som vårdnadshavare behöver finnas tillgänglig för att korta ner barnets dagar vid behov.

Är det något du undrar över så tveka inte att fråga oss!

Uppdaterad: